dále podpora převedení strategických cílů na taktickou a operativní úroveň. Bylo by chybou orientovat se pouze na strategii, ale na druhou stranu omezit se jen na operativní a taktické řízení také není v pořádku. Šoljaková uvádí, že existují dva krajní způsoby, jak získat konkurenční výhodu strategie diferenciace a strategie snižování nákladů a cen. Strategie diferenciace znamená poskytovat produkt, který si zákazník oblíbí díky jedinečnosti, vysoké kvalitě, souvisejícími službami atd. a za který bude ochoten zaplatit vyšší cenu. Kocanda Na opačné straně stojí strategie snižování nákladů a cen, která je charakterizovaná snahou co nejvíce snížit náklady a tím i prodejní cenu za účelem přilákání zákazníků a maximalizace objemu prodeje a zisku. Z toho vyplývá, že větší význam mají tradiční nástroje a účetní Psárech metody manažerského účetnictví jako kalkulace a rozpočty v podnicích, které uplatňují strategii snižování nákladů a cen, neboť účetnictví Psáry dodržení předem stanovených hodnot je zásadní otázkou jejich existence. Naopak u podniků používajících strategii diferenciace je klíčové získat zákazníka a poskytnout mu drahý produkt a až poté následuje snaha optimalizovat ŠOLJAKOVÁ, Libuše. Strategicky zaměřené manažerské účetnictví sladění plánu a skutečnosti pro potřeby controllingu, s. ŠOLJAKOVÁ, Libuše. Strategicky zaměřené manažerské účetnictví sladění plánu a skutečnosti pro potřeby controllingu, s. náklady. U těchto podniků může snaha dodržet přesně stanovené Zdiměřice
náklady ustoupit do pozadí ve srovnání se schopností získat zákazníky. Přehled významu jednotlivých nástrojů a metod manažerského účetnictví v závislosti na typu strategie je uveden v tabulce č. Tabulka č. Nástroje manažerského účetnictví a zvolená strategie podniku Zdroj Shank, J. K. Strategic cost management new wine, or just new bottles, s. ROZPOČETNICTVÍ Vymezení rozpočetnictví v rámci podnikové praxe V současné době existuje několik přístupů podnikové teorie, které zmiňují rozpočetnictví v různých kontextech většinou v souvislosti s